Copywriting jako praca po godzinach

Copywriting jest dobrym sposobem na powiększenie swoich dochodów. Jeśli pisanie przychodzi ci z łatwością i chciałbyś po pracy trochę dorobić, możesz spróbować swoich sił w tworzeniu tekstów na zamówienie.

Mało kto jest panem swojego czasu. O ile nie odziedziczyliśmy w spadku miliona dolarów, lwią część każdego dnia zmuszeni jesteśmy poświęcić na wywiązywanie się ze swoich zawodowych obowiązków. Nie zawsze wynagrodzenie pieniężne, które z tego tytułu otrzymujemy, wystarcza nam na zażegnanie podstawowych potrzeb. A nawet jeśli jest inaczej – kto z nas nie chciałby zarabiać więcej? I to na krok nie ruszając się z domu!

 

Gratka dla polonistów

Absolwenci polonistyki nie mają w Polsce łatwo. Rynek pracy nie jest im przychylny, zmusza ich do imania się zawodów nieodpowiadających filologicznemu wykształceniu bądź do wyjazdu za granicę w poszukiwaniu lepszych zarobków. Nie oznacza to jednak, że skazani są oni na trwonienie swoich umiejętności. Mogą wziąć sprawy we własne ręce i zaistnieć w internecie jako tzw. freelancerzy (jest to określenie synonimiczne względem wyrazu copywriter). Słownik języka polskiego podaje następującą definicję freelancera: „dziennikarz, fotoreporter itp. niezatrudniony na stałe w żadnej agencji ani redakcji”. W sieci mnóstwo jest serwisów skupiających osoby parające się copywritingiem. Do najbardziej znanych należą www.freelancer.com, www.freelanceria.pl oraz www.oferia.pl. Więc jeśli ukończyłeś polonistykę i szukasz dodatkowego źródła dochodu, powinieneś wziąć pod rozwagę możliwość podjęcia się copywritingu po godzinach.

 

Copywriting jako cenne ćwiczenie pisarskie

Copywriting można potraktować jako ćwiczenie pisarskie. Konieczność napisania tekstu spełniającego określone przez zleceniodawcę wymogi, wyznaczające długość tego pierwszego oraz zakres tematyczny, pozwoli zwłaszcza początkującym adeptom pióra udoskonalić swój warsztat pisarski i przyzwyczaić się do regularnej pracy. Tworzenie tekstów na zamówienie może i nie jest tak porywające jak pisanie np. powieści, ale niewątpliwie wymaga pewnej dozy wyobraźni oraz niemało inwencji. Zdaje się temu przeczyć przeciętna produkcja copywriterska, która bardzo często urąga nie tylko dobremu stylowi, ale i podstawowym zasadom poprawności językowej. Nie idź jednak w ślady tych, którzy rozminęli się ze swoim powołaniem. Pamiętaj, że sumienne podejście do pracy przekłada się bezpośrednio na jej powodzenie.


Co copywriterzy mają wspólnego z content marketingiem?

W czasach, gdy przekazy reklamowe przez swoją wszechobecność i miałkość zatraciły pierwotną siłę oddziaływania, tradycyjna formuła reklamy nie znajduje już racji bytu. Content marketing, czyli marketing skoncentrowany wokół tworzenia treści quasi-reklamowych, sprawdza się o wiele skuteczniej. Coraz więcej producentów i sprzedawców zdaje sobie z tego sprawę i zasięga pomocy bądź bezpośrednio u freelancerów, do których zadań należy właśnie m.in. tworzenie zakamuflowanych reklam, bądź u specjalnych agencji zajmujących się tego typu działalnością. Na usługach takich agencji pozostają właśnie copywriterzy. Tworzą oni teksty, których głównym zadaniem jest z pozoru dostarczenie czytelnikowi informacji na określony temat, podczas gdy tak naprawdę celem nadrzędnym pozostaje wypromowanie produktu czy usługi. Merytoryczna zawartość artykułu okazuje się w pewnym sensie tylko pretekstem. Ważne jednak, by czytelnik nie poznał się na tym. Możliwość publikacji takich artykułów daje m.in. system VortalCloud.


Czym powinien charakteryzować się copywriter?

Przede wszystkim elokwencją. Niekoniecznie musi być dobrym mówcą, bo zacięcie oratorskie rzadko kiedy staje się udziałem osób obdarzonych lekkim piórem, ale z całą pewnością powinien poprawnie i świadomie posługiwać się językiem, w którym pisze. Powinien również odznaczać się rzetelnością, przejawiającą się w korzystaniu z wiarygodnych źródeł informacji oraz wyczuleniu na niuanse językowe. W żadnym wypadku nie może sobie pozwolić na niechlujstwo czy zaniedbania w swojej pracy, której owoce wejdą przecież w obręb przestrzeni publicznej. Inną, niemniej ważną cechą jest kreatywność. Obecnie szafuje się tym słowem bardzo często, dlatego warto podkreślić, że kreatywność kreatywności nierówna. Dobry copywriter ma w sobie coś z artysty, jego tworzywem jest wszak język, materia podatna na wielorakie zabiegi. Materia oporna, wymagająca nie tyle obycia z wyświechtanymi frazesami reklamowymi, ile odrobiny serca.


Copywriting może być zajęciem łączącym przyjemne z pożytecznym. Ale tylko w wypadku, gdy nie przejawiamy bezosobowej postawy w stosunku do tego, co wychodzi spod naszych klawiatur. W przeciwnym razie pisanie tekstów na zamówienie staje się mechaniczną, pozbawioną sensu klepaniną, która, koniec końców, zarówno copywriterowi, jego zleceniodawcy, jak i czytelnikom wyrządzi więcej szkody niż pożytku.

Udostępnij ten artykuł
  • gplus

Komentarze