Jak dobrze wypaść na prezentacji? Kilka praktycznych porad.

Nieistotny jest temat, stanowisko czy wielkość firmy - każdy pracownik powinien znać kilka podstawowych, uniwersalnych zasad, które nie tylko podniosą jakość prezentacji, ale mogą także ułatwić życie osobie prezentującej.

Bardzo istotna jest swoboda. Jeżeli mówca będzie spięty, jego słuchacze będą bardziej skupieni na jego zdenerwowaniu, niż treści przekazywanego materiału.  Nie każdy rodzi się z talentem do wygłaszania mów w miejscu publicznym, dlatego ci przeżywający demobilizujący stres powinni skorzystać w technik relaksacji. Nauka wyciszenia i rozluźnienia pomoże uniknąć symptomów fizycznych stresu (takich jak drżenie rąk czy spłycenie oddechu) i uzyskać wewnętrzny spokój, który pozwala na lepszą koncentrację na zadaniu.

Wielu pracodawców pod kątem wykonania prezentacji ocenia profesjonalizm i kompetencje pracownika. Dlatego ważne jest zainteresowanie tematem samego prezentującego, jego baczna eksploracja i research informacji. Prezentacja powinna być rzetelna pod względem merytorycznym - nie ma w niej miejsca na informacyjne wątpliwości czy przekłamania.
Pierwszą rzeczą, na którą zwraca się uwagę, jest wygląd prezentującego. Zgodność z dresscodem panującym w danej firmie, schludność, elegancja, ubrania nie krępujące ruchów, zadbane włosy i dłonie, wyprostowana i dumna postawa powinny być nieodłączną częścią dobrej prezentacji.

Kilka lat temu na rynek weszły projektory LED, które stał się nieodłącznym elementem prezentacji nie tylko w dużych, ugruntowanych firmach, ale także tych dopiero wschodzących. Warto zatem nauczyć się obsługi takich urządzeń, aby nie narażać się na niepotrzebne nerwy podczas użytkowania. 

Kontakt wzrokowy jest nie mniej ważny. Powinien być stały, nie zatrzymujący się jednak na jednej osobie, ale obejmujący i bliższą, i dalszą widownię.  Najgorsze, co prezentujący może zrobić, to czytać z kartki, nie patrząc w ogóle na słuchaczy.

Sztuka prezentacji jest trudna i wymagająca, ale jej opanowanie to droga do pewnego sukcesu i efektywnego funkcjonowania w biznesie.

Udostępnij ten artykuł
  • gplus

Komentarze