Lampy do biura - jakie powinny być?

W pracy spędzamy znaczną część naszego czasu, dlatego bardzo ważne jest, by panujące tam warunki, w tym też oświetlenie, jak najlepiej wpływały na nasze samopoczucie, chęć do pracy i koncentrację.

Dobrze dopasowane światło przyniesie korzyści nie tylko pracownikom biura. Poprzez poprawę ich samopoczucia zwiększy ich efektywność i chęć do pracy, a to z kolei czysta korzyść dla pracodawcy.

 

Dobre światło – lepsza praca

Przygotowując oświetlenie do biura, trzeba pamiętać o jego oczywistym przeznaczeniu i dobraniu odpowiedniego do niego światła. Najważniejsze jest skupienie i dobre samopoczucie pracowników, zwłaszcza w okresie zimowym, kiedy cierpimy na brak światła dziennego.

Pierwszym czynnikiem, na którego podstawie ocenia się jakość światła, jest jego oddawanie barw(Ra). Ocenia się je w skali do 100. Zaleca się, aby w pomieszczeniach, w których pracujemy lub spędzamy znaczną ilość czasu, wskaźnik Ra nie był mniejszy niż 80. Dzięki temu percypowane kolory będą ostrzejsze i wyraźniejsze, a to z kolei pozytywnie wpłynie na koncentrację pracowników, w pewnym sensie pobudzi ich nawet do działania. Jeśli w miejscu pracy odwzorowanie kolorów jest bardzo istotne (graficy, twórcy, malarze), zaleca się zastosowanie źródeł światła o Ra większym niż 90.

Kolejną bardzo istotną kwestią w biurach jest temperatura światła, którą ocenia się w skali kelwinów(K). Punktem odniesienia jest tutaj światło dziennie, którego temperatura wynosi 6000 K. W biurach, gdzie pracownicy powinni być skupieni i pobudzeni, zaleca się stosowanie świateł chłodnych, czyli takich, których temperatura jest większa niż 4000 K, jednak na rynku dostępne są świetlówki osiągające nawet 8000 K.

 

Oświetlenie a umeblowanie biura

To, jakie światło powinniśmy wybrać, by najlepiej dostosować je do swoich pomieszczeń biurowych, uzależnione jest także od umeblowania, dostępu do światła dziennego, koloru ścian, a nawet uwarunkowań kulturowych – przykładowo w Europie Północnej preferowane są cieplejsze barwy, podczas gdy na cieplejszym południu częściej wybiera się te chłodne. Drugie rozwiązanie najlepiej sprawdzi się w pomieszczeniach, gdzie dostęp do światła dziennego jest mocno ograniczony, ponieważ w większym stopniu pozwala się skoncetrować.

 

Co poza oświetleniem ogólnym?

Jako że największą wartością każdej firmy są jej pracownicy, wybierając dodatkowe oświetlenie trzeba mieć na uwadze ich osobiste preferencje. Jednak, jak wiadomo, ludzie są różni i mają różne potrzeby. Dlatego jeśli decydujemy się na oświetlenie punktowe, powinniśmy skupić się na jego funkcjonalności. W tym przypadku najlepiej sprawdzą niewielkie, ruchome lampki, które każdy z pracowników będzie mógł dowolnie ustawić, przygotowując swoje miejsce pracy.

 

Udostępnij ten artykuł
  • gplus

Komentarze